Rzeka Murray wraz z jej dopływem rzeką Darling tworzy największe zlewisko wodne kontynentu australijskiego.  Od czasów kolonizacji, próbowano wykorzystać jej wody do przewozów. W połowie XIX wieku pojawiły się pierwsze statki z napędem parowym, co umożliwiło gwałtowny rozwój transportu towarów i pasażerów. Wśród towarów dominowało drewno i wełna, potem doszła też bawełna i zboże.
Dzisiaj rzeka nie ma już takiego znaczenia w przewozach, jak to bywało jeszcze kilkanaście lat temu. Pierwszy cios zadały koleje, które siłą rzeczy były bardziej punktualne od statków, bardzo uzależnionych od stanu wody. Potem przyszedł kres transportu kolejowego, kiedy powstała sieć dróg i ciężarówki przejęły fracht, a autokary pasażerów.

Sama rzeka ma się dzisiaj wcale nieźle. Inwestycje wodne, jak budowa zbiorników w górze rzeki, tam i elektrowni wodnej, a także 11 śluz w dolnym biegu gwarantują stabilny poziom wód dla żeglugi aż do końca jej biegu. Transport towarowy chyba już nie wróci w tak szerokim zakresie, jak to było jeszcze w latach 40-tych XX wieku,
albo chociaż do poziomu z połowy lat 60-tych. Nie powrócą też przewozy pasażerskie na taką skalę, ale to wcale nie znaczy, że ludzie odwrócili się od rzeki.  Wiele obecnie pływających jednostek, to odrestaurowane stare statki, często wydobyte z dna i odbudowane zgodnie z tradycją miejscowego budownictwa rzecznego i z zastosowaniem rodzimych materiałów. Obowiązuje zasada, że czym starszy tym lepszy i bardziej atrakcyjny dla turystów.
Niebawem postaram się przedstawić nieco liczb dotyczących przewozów i ogólnego stanu żeglugi na dzisiaj. Pewne dane zawiera też mapka, umieszczona na dole strony, pozwalająca zorientować się w rozmieszczeniu głównych miejscowości wzdłuż rzeki i odległości, które pokonują statki w swoich podróżach.

Rzeka jest dostępna dla statków od miejscowości Albury w stanie Nowa Południowa Walia. Każdy płacący podatki Australijczyk zna tę miejscowość przynajmniej z nazwy, bo tam mieści się główna filia  Australijskiego Urzędu Podatkowego.
Galeria zawiera w tej chwili 31 jednostek i będzie uzupełniana w miarę, jak uda się zdobyć konkretne informacje i zdjęcia następnych. Zapraszam.....

Ryszard Łakomski
 


Adelaide

Amphibious

Avoca

Coonawarra

Cumberoona

Emmylou

Etona

Gem

Gemma

Goolwa

Hero

Impulse

Industry

Killawarra

Kingfisher

Lady of Barmah

Marion

Mayflower

Melbourne

Mundoo

Murray Princess

Murray River Q.

Oscar W

Pevensey

Pride of Murray

Proud Mary

Pyap
 

Henry Charles

Canberra

Ranger

Alexander A.
       

  powrót do strony głównej