"OSCAR W", zbudowany w Echuca w roku 1908. 

Na zdjęciu, uwagę zwraca ster, który jest przykładem typowej konstrukcji stosowanej na olbrzymiej większości jednostek.  Napęd łańcuchowy stąd wznios do wysokości pokładu. 

Statek jest chyba rekordzistą, jeżeli chodzi o liczbę kolejnych właścicieli.

Pierwszym właścicielem i budowniczym był Charlie Wallin, który nazwał statek imieniem swojego syna, Oscara. Na początku służby, statek woził ładunki na rzekach Murrumbidgee, Edward i Wakool. W 1914 roku został sprzedany nowym właścicielom do Permewan, gdzie spędził następne pięć lat wożąc bele wełny w rejonie Riverina. Sprzedany ponownie w 1919 roku następnemu właścicielowi, w dalszym ciągu woził wełnę tym razem na rzece Darling.

Ponownie został sprzedany w 1942 roku, tym razem do Goolwa i bardzo szybko odsprzedany dalej z uwagi na restrykcje materiałowe spowodowane trwającą wojną i niemożnością przebudowy na statek wycieczkowy. Nowy właściciel także nie sprostał zadaniu i w rezultacie "OSCAR W" stał się własnością rządu stanowego Południowej Australii.  Stacjonował w porcie Morgan i był wykorzystywany do prac przy terminalu promowym.

W 1960 roku "OSCAR W" ponownie zmienił właściciela. Tym razem popłynął do Mildura, gdzie zaczął wozić wycieczki. W 1985 roku statek ponownie znalazł się w Australii Południowej, tym razem zakupiony przez Departament Turystyki. Rekonstrukcję rozpoczęto w 1987 w Murray Bridge, a w 1988 "OSCAR W" samodzielnie popłynął do portu w Goolwa, gdzie został oficjalnie oddany do służby przez Ministra Turystyki.

Oficjalnie statek jest własnością rządu stanowego, ale został wyczarterowany i pełni funkcję jednostki flagowej organizacji "The River Murray Interpretive Centre" w Goolwa. Załogę stanowią ochotnicy wywodzący się z organizacji - Przyjaciele "Oscara W".

Wymiary - 31,5 x 6,3 x 1,6 m. Wyporność około 83 ton.
Napęd dwucylindrową maszyną parową o mocy 16KM, z kotłem opalanym drewnem, a od roku 1964 olejem.

 

 

 
  powrót do galerii